Ideje i trendovi
4 466 12.2K

Brendiranje privatnog smještaja

Brendiranje smještaja je relativno novo na ovim prostorima u turizmu. Rijetki iznajmljivači koriste ovu metodu u strateškom planiranju poslovanja iako su prednosti brojne: stabilnost poslovanja, veća konkurentnost, manja ulaganja u promociju, veći broj preporuka...

Sve češće se susrećemo s pojmom brendiranje u turizmu, a da pri tom nismo svjesni važnosti brendiranja smještaja i kakve to mogućnosti otvara za iznajmljivače apartmana, soba ili kuća za odmor. Znamo za svjetske poznate turističke brendove poput Londona, Rima, Tirola, Toscane, i druge, a ne možemo ni zamisliti koliko proučavanja, strateškog planiranja i marketinške umješnosti, stoji iza njihove prepoznatljivosti.

U Hrvatskoj se o brendiranju mnogo govori i piše u posljednje vrijeme. Sudionici 2. Foruma obiteljskog smještaja, održanog u listopadu 2015. u Poreču, su se mogli upoznati s alatima brendiranja i unaprjeđivanja smještaja, a akciju osvještavanja važnosti brendiranja provode i turističke zajednice koje organiziraju niz edukacija za iznajmljivače u pojedinim destinacijama.
 

Što je brendiranje u turizmu?

Svaka destinacija ima svoje posebnosti koje je izdvajaju od ostalih lokacija zemljopisnoj karti i koje su sastavni dio njezinog jedinstvenog identiteta. Proces brendiranja u turizmu obuhvaća aktivnosti prepoznavanja i vrednovanja posebnosti destinacije te kreiranja njezinog identiteta koji će biti međunarodno prepoznatljiv. Održivi turizam i suvremene metode poslovanja u turizmu zasnivaju se na kreiranju imidža destinacije na temelju očuvanja povijesnih, kulturnih i prirodnih obilježja. Brendiranje počiva na tim obilježjima te je sastavni dio marketinških i menadžerskih aktivnosti usmjerenih ka povećanju broja turista i privlačenju inozemnih investicija, uz očuvanje destinacijskih vrijednosti i načina života.
 

Brendiranje je pronalaženje jedinstvene emocije destinacije i pravog načina prenošenja te emocije ciljnoj skupini, odnosno turistima koji će, vođeni tom emocijom, pronaći put do naše destinacije. Za privatne iznajmljivače, veći broj turista znači i veću popunjenost te dulju sezonu.

Što to ima London, Pariz ili Rim, da su posjećeni tijekom čitave godine? Svakako ne lijepo vrijeme. Svi znamo da za šetnje po Londonu trebaju kišobrani, kabanice i dobre nepromočive cipele, slično je i u Parizu, a Rim, koji se može pohvaliti ugodnom mediteranskom klimom, kakvu imamo i sami, slovi za jedan od najzagađenijih gradova u EU. Prošlu godinu su uveli vožnju par-nepar kako bi smanjili zagađenje u gradu. Pa, ipak, svi putevi vode u Rim, i nije važno koje je doba godine. Ono što svi ti gradovi imaju je dobar destinacijski menadžment i turistički brend čuven diljem svijeta.

I Hrvatska ima svoje brendove; Dubrovnik, Plitvička jezera ili Hvar. Te su domaće destinacije poznate u globalnim razmjerima. Svjetske turističke destinacije rijetko se referiraju na čitavu zemlju; London je destinacija sam po sebi, autentičan sa svojom turističkom ponudom u odnosu na ostatak Engleske. Isto se može reći i za Pariz, New York, itd. Brendiranje destinacije često se ne radi za jedno naselje, već obuhvaća čitavu regiju, kao što je to slučaj s Tirolom u Austriji, Azurnom obalom u Francuskoj ili Toscanom u Italiji. I kod nas su u tijeku procesi brendiranja Slavonije, dok Istra već pomalo zaokružuje identitet kojim konkurira na svjetskim turističkim tržištima.


Kako brendiranje destinacije može pomoći iznajmljivačima?

Brendiranje destinacije je zahtijevan posao, ono prolazi kroz mukotrpan istraživački proces identificiranja destinacijskih vrijednosti, praktičnim potvrdama istraživanja te izradu strateškog marketinškog plana. Zahtijeva stručnost te ljudske i novčane resurse. No, od brendiranja destinacije, mali iznajmljivači poput nas, mogu imati višestruke koristi. S obzirom na činjenicu da privatni iznajmljivači čine gotovo polovicu ukupne smještajne ponude, moramo biti svjesni da smo mi dio brenda i ključni faktori brend strategije hrvatskog turizma.

Važnost uključivanja privatnih iznajmljivača u proces brendiranja destinacije potvrđuju i sve brojnije aktivnosti lokalnih turističkih zajednica usmjerene ka brendiranju obiteljskog smještaja, poput one Welcome TZ Zadra ili Kvarner family TZ Kvarnera. No, dodjela oznake brenda tek je jedan mali kotačić u motoru turističkog razvoja privatnog smještaja.

Primjer Lošinja je najbolji pokazatelj kako se brendiranje može primijeniti na privatne iznajmljivače. TZ grada Malog Lošinja sufinancira privatnim iznajmljivačima fotografiranje smještajnih objekata, dizajn apartmana, produkciju video promotivnog materijala, oglašavanje u različitim domaćim i stranim medijima te izradu promotivnog materijala. Sve akcije koje se sufinanciraju, usklađuju se s identitetom otoka Lošinja – otoka vitalnosti, u svrhu prepoznatljivosti destinacije. Usto, TZ Lošinja organizira i sufinancira tečajeve stranih jezika za iznajmljivače, različite radionice za implementaciju digitalnih tehnologija u promociji smještaja, edukacije o novitetima u destinaciji, itd. Jedna od značajnijih je Mala škola baštine, koja se održava od 2014. godine, za sve one koji žele svojim gostima pružiti dodatnu vrijednost kroz relevantne informacije, konkretne preporuke o destinacijskim vrijednostima ili priču o kulturno-povijesnoj baštini otoka Lošinja i Cresa.
 

Edukacija i povezivanje su ključevi uspjeha u turizmu i jedini put ka brendiranju destinacije i smještajne ponude

Edukacije provode i druge hrvatske turističke zajednice, često i besplatno, kako bi se podigla kvaliteta smještajne ponude i zaokružio brend. Tako se na takvim predavanjima i prezentacijama, između ostalog, može naučiti sve o standardima uređenja privatnog smještaja, dizajnu okućnica u duhu podneblja, o nužnosti i načinima povezivanja s kolegama iznajmljivačima i drugim subjektima u turizmu te o vrijednostima destinacije i destinacijskom menadžmentu.

Destinacijski menadžment je jedan od osnovnih alata brendiranja. uspješan destinacijski menadžment prepoznaje vrijednosti destinacije te povezuje sve subjekte u turizmu, od iznajmljivača do državnih institucija, kako bi zajedničkim naporima ostvarili zajedničke ciljeve. Jedan od najboljih primjera uspješnog destinacijskog menadžmenta je otok Vir koji je, podsjećamo, u srpnju prošle godine, imao pola milijuna noćenja naspram većeg i atraktivnijeg Splita sa samo 300.000 noćenja u istom periodu, a smještajnu ponudu Vira čine isključivo privatni iznajmljivači.

Neke od prednosti brendiranja smještaja:
  • Uvodi stabilnost u poslovanje
  • Dovodi do prednosti u odnosu na konkurenciju
  • Izaziva povjerenje kod gosta
  • Smanjuje troškove promocije
  • Povećava broj pozitivnih preporuka

Vrijednosti brendiranja smještaja u Hrvatskoj još uvijek su poznate tek rijetkim iznajmljivačima. Pronašli smo Silvu i Marca van Bloemena, iznajmljivače iz Dubrovnika, koji su promocijom svojih apartmana `unutar zidina` uspjeli ispričati najljepšu priču o srednjovjekovnom Dubrovniku.

 

Riječ iznajmljivača: `Brendiranje se mora temeljiti na entuzijazmu´

Brendiranje smještaja je relativno nov pojam u poslovanju iznajmljivanja apartmana, soba ili kuća za odmor u Hrvatskoj. Kako postati prepoznatljiv na globalnom turističkom tržištu znaju Silva i Marc van Bloemen, vlasnici apartmana Karmen u Dubrovniku. Oni su pioniri brendiranja smještaja u Hrvatskoj, što je prepoznao britanski dnevni list Guardian koji je apartmane Karmen svojedobno preporučio kao nezaobilaznu turističku destinaciju. Brendiranje smještaja je, između ostalog, način pričanja priče, odnosno prenošenja emocije gostu koji će odjesti u kod nas. Pitali smo Marca kako prepoznati tu emociju i kako ispričati priču.

Brendiranje smještaja se mora temeljiti na entuzijazmu
Marc van Bloemen, Englez koji toliko dugo živi u Hrvatskoj da se osjeća Dubrovčaninom


Koliko ste dugo osmišljavali priču, odnosno koliko Vam je vremena trebalo da od početne ideje izgradite brend i da Vaši apartmani budu prepoznati kao marka na tržištu iznajmljivanja privatnog smještaja?
Ideja je bila da ne radim na način na koji rade svi! I inače, u životu, radim samo ono što mi pruža zadovoljstvo pa, ako se usput i zaradi, lijepo. Ali to mi nije glavna okupacija. Uvijek razmišljam: `Da sam ja gost, što bih želio?´. Vjerojatno bih bio spreman platiti više za neku posebnu stvar na odmoru, nego što to inače vrijedi.


Jeste li prilikom brendiranja smještaja koristili posebnosti destinacije u kojoj se Vaš apartman nalazi? Koje su to vrijednosti destinacije koje iznajmljivaču mogu poslužiti za brendiranje smještaja?
Mi smo, naravno, sretni što imamo apartmane na odličnoj lokaciji u jedinstvenom gradu. Velika je razlika u poslovanju nekada i danas. Jedna me gošća na početku, prije 16 godina, upitala jesam li on-line. Ja sam mislio da me pita da li se drogiram, da li sam na `nečemu´. Danas, naravno, ne može se raditi bez provjeravanja e-maila svakih 5 do 6 sati! Jednako tako, potrebno je stalno tražiti nove načine za promociju smještaja, a svaka posebnost mjesta ili grada se može iskoristiti za reklamiranje vlastitog apartmana.

Jeste li prilikom izrade marketinške strategije za prezentaciju Vaših apartmana koristili usluge stručnjaka i, ako jeste, s koja su područja djelovanja stručnjaka koji su radili na Vašem brendu? Koliko je važno udruživanje i timski rad kod kvalitetne promocije smještaja?
Radimo sami. I danas uspijevam raditi bez agencija. Smatram da je sramotno to što agencije imaju veću zaradu od hrvatskog turizma, nego država. Surađivali smo s novinarima i imali sreće da su prenosili našu priču bez naplaćivanja takve vrste promocije. Dobra stvar se uvijek prepozna! Pogreške se naprave kad se ide za brzom zaradom i kad se zaboravi pružiti doživljaj. Ljudi spavaju svaki dan, ali doživjeti srednjovjekovni, kameni, živi grad i probuditi se u njemu je kao san! To je jedinstveno i takvu priču treba ispričati.
Apartmani Karmen - Dubrovnik
Apartmani Karmen u Dubrovniku koji se promoviraju pod sloganom `Apartments within Medieval walls´ uređeni su s puno detalja u starinskom stilu kako bi se gost osjetio duh srednjovjekovnog grada i tradiciju gostoprimstva na ovim prostorima.


Strategija brendiranja uključuje i mjerenje krajnjeg rezultata što je kod iznajmljivača svakako broj ostvarenih noćenja i ocjene gostiju. Možete li procijeniti uspješnost Vašeg brenda i što je po, Vašem mišljenju, najviše pridonijelo tom uspjehu? Imate li goste izvan sezone?
Moram priznati da smo imali više gostiju van sezone prije deset godina, nego danas. Sve smo više u izolaciji. Imamo samo dva direktna leta van Hrvatske tjedno, sramotno. Dubrovnik zasigurno gubi kao brend. Postao je cruising destinacija i trend gostiju se mijenja. Oni se sele nakon dan, dva i tako posjete pet, šest mjesta. Rijetki su oni koji idu na odmor u jedno mjesto 15 do 20 dana.


Koliko smatrate brendiranje smještaja važnim za kvalitetnu promociju i popunjenost apartmana? Imate li kakvu preporuku za kolege iznajmljivače koji se žele upustiti u avanturu brendiranja svojih apartmana?
Po mojem mišljenju, brendiranje se mora temeljiti na entuzijazmu. To je ključna stvar da bilo koja stvar uspije, bez obzira na to da li je restoran, ili privatni iznajmljivač, ili nešto drugo. Može se zaraditi i bez entuzijazma, ali gost neće imati isti doživljaj. Važno je dočekati i ispratiti gosta, ispričati mu pozitivnu priču bez negativnih emocija.

 

Da tu priči o brendiranju ne bi bio kraj, probrinula se Mirna Karzen, svestrana stručnjakinja, koja radi na dva velika projekta brendiranja destinacija u Hrvatskoj. `Kod jačanja brenda destinacije, iznajmljivači imaju najveći potencijal za zaradu´, kaže Mirna, a čitav intervju pročitajte ovdje.

4 komentara Uključi se u raspravu
Lidija J. - Split 20.02.2016 10:11
Brendiranje je apsolutno prava stvar, ali treba i znati pogoditi pravu mjeru. Brendirati npr. mjesto, svoj apartman, kuću interijer, exterijer i nije jednostavno. Po meni u to treba biti uključeno više faktora, nije dovoljno samo imati entuzijazam. Ako si u mjestu gdje dolaze gosti skromnije platežne moći tražiti će jedno, gosti veće platežne moći nešto potpuno drugo. I kako se onda odrediti za kompletnu destinaciju koja nema neku specifičnu, prepoznatljivu osobinu.
Vedrana M. - Umag 22.02.2016 10:59
Ovo je SF sa elementima trilera, za većinu iznajmljivača :)
davor b. - pula 26.02.2016 21:53
Brendiranje svog smještaja je prava stvar. Nije dovoljno samo oglasiti apartmane na npr bookingcom i završiti priču. Gotovo sam siguran da bookingcom otkaže svoje prisustvo na našim prostorima 80 iznajmljivača koji idu linijom manjeg otpora bi propali u pet minuta. Treba reći da i ja poslujem sa bookingcom isključivo van sezone, odnosno u zimskim mjesecima i negdje do aprila. Htio sam reći da sam povezan i sa ugostiteljima, iznajmljivačima sportskih rekvizita sandolina, čamaca, ronilačkim klubom, konjičkim klubom, itd i sve to skupa dobro klapa. Od nikoga ne uzimam proviziju od tih mojih partnera jer to nije uopće potrebno
Hrvoje (Jure) . - zagreb 27.02.2016 00:09
Gsp. Davore, slažem se s vama, a i moje je iskustvo da je umrežavanje, uz oglašavanje, najbitnija stvar za kvalitetnu sezonu i posezonu.
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu

Za komentirati članak potrebno je ili kao Apartmanija.hr korisnik.

Pročitajte još:

Pozitivna komunikacija – učinkovito odgovaranje na upite gostiju

Dvostruka rezervacija – što sad?

Popularno: